10 porad, jak radzić sobie ze stresem

jak radzić sobie ze stresemCzy stres to coś złego? Oczywiście, że nie. Stres to coś naturalnego, co budzi się w każdym z nas. U kogoś może się pojawiać częściej, a u kogoś innego o wiele rzadziej. Na ten stan wpływa wiele czynników: wymagająca praca – męcząca fizycznie lub coraz częściej psychicznie, choroba kogoś bliskiego, kiepska sytuacja materialna itd. Definicją stresu może być wewnętrzny strach przed zbliżającą się przyszłością.

Czy stres da się wyleczyć? Choć wiele osób chciałoby tego, to niestety jest to niemożliwe. Stres możemy jedynie łagodzić i zmniejszać. Poniżej znajdziesz kilka porad jak sobie z nim radzić

1.

Znajdź swoje hobby, w którym jesteś w stanie zapomnieć o całym otaczającym cię świecie. Może to być naprawdę wiele rzeczy (jazda na rowerze, siłownia, gry komputerowe, filmy, seriale, słuchanie ulubionej muzyki, tworzenie muzyki, malowanie, taniec i co sobie zażyczysz). Jest to ważne, ponieważ nasz mózg potrzebuje chwili spokoju, żeby się „wyzerować”, dlatego powinniśmy wybrać czynność, w której czujemy, że odpoczywamy.

2.

Poza ulubionymi czynnościami, możemy też skorzystać z medytacji czy też zwykłego „oczyszczania myśli”. W tym celu powinieneś znaleźć zaciszne miejsce, w którym będziesz odpoczywać. Usiądź wygodnie, próbuj odrzucić wszystkie myśli z mózgu i po prostu odpoczywaj. Przy tym zadbaj o głębokie oddechy. Na takie rzeczy często nie mamy czasu i jest to oczywiście normalne, ale raz na jakiś czas warto z czegoś takiego spróbować.

3.

Bardzo ważne jest dobre przygotowanie się. Jeżeli będziemy musieli coś np. zaprezentować lub opisać na oczach innych, to powinniśmy się solidnie do tego przygotować, aby znacznie zmniejszyć stres towarzyszący nam przed występem, warto go sobie rozplanować. Oczywiście nie wolno nam uczyć się wszystkiego, co mamy powiedzieć na pamięć, ponieważ możemy wyjść na bezpłciowego robota. Powinniśmy zaś rozplanować sobie płynne przejścia do innych tematów i w jakiej kolejności będziemy o czym opowiadać.

4.

Znana jest nam na pewno metoda ciągłego powtarzania „Dasz radę, dasz radę, dasz radę” – przed wyjściem na scenę czy przed ważnym spotkaniem. Takie monotonne powtarzanie na pewno nic nie da, lecz powinniśmy coś z niego wyciągnąć. Przed ważnym występem/spotkaniem powinniśmy myśleć optymistycznie, że wszystko się uda, że jesteśmy dobrze przygotowani, bo jeśli będziemy nastawieni pesymistycznie to nasz stres może pogłębić się jeszcze bardziej.

5.

Pamiętajmy, że bardzo ważną rzeczą jest dzielenie swojego całkowitego czasu na ten przeznaczony na pracę i ten przeznaczony na odpoczynek. Powinniśmy dawać z siebie wszystko podczas pracy, a później po prostu o niej zapominać. Jeżeli nie pracujemy zdalnie, to starajmy się nie pracować w domu nad naszymi głównymi projektami, ponieważ po przyjściu do domu możemy myśleć ciągle o pracy, co będzie powodowało kumulację stresu.

6.

Nie odkładajmy obowiązków na potem! Bardzo dużo badań mówi, że ludzie, którzy są w stanie odłożyć przyjemności na potem radzą sobie o wiele lepiej w życiu. Powinniśmy, także się do tego zastosować. Warto zrobić coś od razu, ponieważ może zdarzyć się sytuacja, że będziemy odkładać coś bardzo długo i ostatecznie zaczniemy się stresować, że zostało nam bardzo mało czasu.

7.

Zacznij uprawiać sport. Podczas regularnych ćwiczeń będziesz mógł/mogła rozładować swoją złość i dzięki temu będziesz mniej się stresować. Poza tym regularne treningi będą w stanie dodać nam dużo energii i uspokoić do codziennych sytuacji, nie wspominając o tym, że są świetne dla zdrowia.

8.

Nie przejmuj się kompletnie tym, co mówią o tobie inni. Dąż do swojego celu tak jak to sobie zaplanowałeś. Oczywiście, warto się posłuchać szczególnie bliskich, bo być może robisz coś źle, ale jeżeli czujesz, że wszystko jest dobrze, to nie zwracaj po prostu uwagi na komentarze innych. Ludzie często zaczynają wiele świetnych projektów, ale pod presją społeczeństwa zaczynają je zamykać, ponieważ myślą: „Jeżeli jednej osobie coś się nie podoba to znaczy, że nie powinienem tego robić”. Jest to szczególnie ważne w dzisiejszych czasach.

9.

Dobrze się odżywiaj, ubieraj i żyj. Podniesie to znacząco twoją samoocenę i dobre samopoczucie w grupie, a zarazem zmniejszy stres wywołany możliwym nieakceptowaniem siebie.

10.

Uważaj na używki. Wiele osób, którym często towarzyszy stres po prostu sięgają po wszelkiego rodzaju używki typu (papierosy, alkohol, nadmiar kawy i energetyków czy nawet narkotyki), które z czasem zaczynają powodować jeszcze większe problemy, a my je mamy w końcu maksymalnie pomniejszyć, a nie rozszerzyć.

Podsumowując, jak widać da się panować nad swoim stresem w mniejszym stopniu. Podane wyżej porady powinny pomóc utrzymać spokój ducha, a zarazem uczynić nasze życie lepszym.

Dziękuję portalowi https://serialowy.pl za przygotowanie treści.

Facebooktwitter

3 komentarze

  1. Agata 19 lutego 2019 Odpowiedz
  2. Michał 11 marca 2019 Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge