Rola networkingu w pozyskiwaniu partnerów biznesowych

NetworkingCoraz częściej do pozyskania partnerów biznesowych wykorzystuje się mniej formalne spotkania oraz konferencje. Wielu organizatorów takich spotkań w programie szkolenia czy właśnie konferencji umieszcza networking, czyli mniej formalne spotkania przy kawie, w czasie których można porozmawiać o własnych firmach, poszukać osób o podobnych doświadczeniach lub porozmawiać z prowadzącymi spotkanie. Czym jednak jest networking i dlaczego warto po niego sięgać?

Networking czyli…

Networking kojarzony jest ze spotkaniami bezpośrednimi w czasie konferencji, gdy organizatorzy i uczestnicy wymieniają poglądy i doświadczenia. Przy kawie można podzielić się swoimi spostrzeżeniami oraz znaleźć przedstawicieli innych firm, którzy mają zbliżone doświadczenia. Najczęściej w Polsce za networking uważa się jedynie pozyskiwanie nowych partnerów biznesowych. Tymczasem amerykańskie doświadczenia pokazują, że networking obejmuje cały proces tworzenia sieci kontaktów, które w przyszłości mogą zaowocować współpracą. Równie istotne jak pozyskiwanie kontaktów jest ich pielęgnowanie, a więc utrzymywanie kontaktu także po zakończonym spotkaniu.

Różne branże – różne doświadczenia

W Polsce networking powoli się rozwija, jednak dla wielu przedsiębiorców i przedstawicieli biznesu najważniejsze jest pozyskiwanie kontaktów do osób z podobnej lub tej samej branży. Amerykańscy biznesmeni tworzą w ramach networkingu siec kontaktów z wielu branż, możliwie jak najszerszą, aby wspomniane kontakty można było wykorzystać do różnych celów, także biznesowych. Warto pamiętać, że networking bywa przydatny, gdy poszukujemy pracy. Wysłanie dokumentów do osób z różnych przedsiębiorstw może znacząco skrócić proces rekrutacji i przyspieszyć znalezienie nowego pracodawcy.

Jak korzystać z networkingu?

Poznawanie nowych partnerów biznesowych oraz podtrzymywanie kontaktu nie wyczerpuje wszystkich cech networkingu. Ważne jest również wzajemne promowanie swoich usług, także w różnych mniej oczywistych miejscach. Wiele kontraktów zostało sfinalizowanych właśnie w ten sposób – jeden przedsiębiorca potrzebuje wykonawcy jakiejś usługi i udostępnia taką informację wśród znanych sobie innych przedsiębiorców. Jeśli oni sami nie realizują danej usługi, to być może znają kogoś, kto taki kontrakt może zrealizować, a jednocześnie jego usługi są godne polecenia, ponieważ zostały sprawdzone przez innych przedsiębiorców. Obopólne korzyści to coś, co przyświeca idei networkingu. Z takich sieci kontaktów chętnie korzystają również firmy headhunterskie, które w ten sposób obsadzają stanowiska, głównie eksperckie oraz wyższe stanowiska kierownicze.

Korzystanie z networkingowych stowarzyszeń

W Polsce networking pojawił się w 2006 roku. Od tamtej pory pojawiły się stowarzyszenia skupiające przedsiębiorców. Wiele organizacji, które są odpowiedzialne za organizację branżowych spotkań, chętnie włącza w program spotkań właśnie networking. W dużych miastach można korzystać z wielu spotkań tego rodzaju, najpopularniejsze są jednak śniadania biznesowe, które pozwalają na budowanie własnej sieci kontaktów.

Artykuł powstał przy współpracy z konferencjenimbus.pl
Facebooktwitter

7 komentarzy

  1. Adam 8 września 2018 Odpowiedz
  2. sunspot 31 stycznia 2019 Odpowiedz
  3. Radek 31 stycznia 2019 Odpowiedz
  4. Jarek 2 lutego 2019 Odpowiedz
  5. Krzysiek 8 kwietnia 2019 Odpowiedz
  6. Łukasz 4 sierpnia 2019 Odpowiedz
  7. Adam 15 lutego 2020 Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.