Coraz częściej do pozyskania partnerów biznesowych wykorzystuje się mniej formalne spotkania oraz konferencje. Wielu organizatorów takich spotkań w programie szkolenia czy właśnie konferencji umieszcza networking, czyli mniej formalne spotkania przy kawie, w czasie których można porozmawiać o własnych firmach, poszukać osób o podobnych doświadczeniach lub porozmawiać z prowadzącymi spotkanie. Czym jednak jest networking i dlaczego warto po niego sięgać?
Networking czyli…
Networking kojarzony jest ze spotkaniami bezpośrednimi w czasie konferencji, gdy organizatorzy i uczestnicy wymieniają poglądy i doświadczenia. Przy kawie można podzielić się swoimi spostrzeżeniami oraz znaleźć przedstawicieli innych firm, którzy mają zbliżone doświadczenia. Najczęściej w Polsce za networking uważa się jedynie pozyskiwanie nowych partnerów biznesowych. Tymczasem amerykańskie doświadczenia pokazują, że networking obejmuje cały proces tworzenia sieci kontaktów, które w przyszłości mogą zaowocować współpracą. Równie istotne jak pozyskiwanie kontaktów jest ich pielęgnowanie, a więc utrzymywanie kontaktu także po zakończonym spotkaniu.
Różne branże – różne doświadczenia
W Polsce networking powoli się rozwija, jednak dla wielu przedsiębiorców i przedstawicieli biznesu najważniejsze jest pozyskiwanie kontaktów do osób z podobnej lub tej samej branży. Amerykańscy biznesmeni tworzą w ramach networkingu siec kontaktów z wielu branż, możliwie jak najszerszą, aby wspomniane kontakty można było wykorzystać do różnych celów, także biznesowych. Warto pamiętać, że networking bywa przydatny, gdy poszukujemy pracy. Wysłanie dokumentów do osób z różnych przedsiębiorstw może znacząco skrócić proces rekrutacji i przyspieszyć znalezienie nowego pracodawcy.
Jak korzystać z networkingu?
Poznawanie nowych partnerów biznesowych oraz podtrzymywanie kontaktu nie wyczerpuje wszystkich cech networkingu. Ważne jest również wzajemne promowanie swoich usług, także w różnych mniej oczywistych miejscach. Wiele kontraktów zostało sfinalizowanych właśnie w ten sposób – jeden przedsiębiorca potrzebuje wykonawcy jakiejś usługi i udostępnia taką informację wśród znanych sobie innych przedsiębiorców. Jeśli oni sami nie realizują danej usługi, to być może znają kogoś, kto taki kontrakt może zrealizować, a jednocześnie jego usługi są godne polecenia, ponieważ zostały sprawdzone przez innych przedsiębiorców. Obopólne korzyści to coś, co przyświeca idei networkingu. Z takich sieci kontaktów chętnie korzystają również firmy headhunterskie, które w ten sposób obsadzają stanowiska, głównie eksperckie oraz wyższe stanowiska kierownicze.
Korzystanie z networkingowych stowarzyszeń
W Polsce networking pojawił się w 2006 roku. Od tamtej pory pojawiły się stowarzyszenia skupiające przedsiębiorców. Wiele organizacji, które są odpowiedzialne za organizację branżowych spotkań, chętnie włącza w program spotkań właśnie networking. W dużych miastach można korzystać z wielu spotkań tego rodzaju, najpopularniejsze są jednak śniadania biznesowe, które pozwalają na budowanie własnej sieci kontaktów.
Artykuł powstał przy współpracy z konferencjenimbus.pl |
O tak, w obecnym czasie networking i rekomendacje to podstawa sukcesu własnej firmy.
Networking sam w sobie jest mega pomysłem, ale ludzie też na nim ronią biznes i to już czasem przysłania całą ideę. Przykładowo, spotkanie 3h w tym 10 min networkingu, a reszta to niby szkolenie ale sprzedaż.
Również dopisuję się do tematu, networking to przede wszystkim budowanie relacji, które moga przełożyć się na biznes lub polecenie.
Czyli nawiązywanie oraz pielęgnowanie znajomości czysto biznesowej w skrócie
Networking był od zawsze tylko, nie miało swojego określenia w angielskobrzmiącym słowie. Dla mnie np. zawsze fajnym sposobem pozyskiwania ewentualnych partnerów biznesowych, był udział w szkoleniach w Katowicach takich jak to [tu była reklama] gdzie przychodzą ludzie prowadzący swoje firmy, można serio nawiązać ciekawą współprace a do tego czegoś się nauczyć, 2in1.
Dla mnie spotkania networkingowe niezmiennie kojarzą się z całą masą diamentowych dyrektorów z kolejnych iteracji MLM-ów lub akwizytorów sprzedających cudowne chińskie leki na potencje.
Znacznie lepszym sposobem pozyskiwania nowych kontaktów są konferencje branżowe, na których pojawiają się ludzie zainteresowani konkretnym zagadnieniem.
Łukasz ostatnio opublikował…Sezon ogórkowy w firmie – 3 sprawdzone szanse, które pozwolą Ci rozwinąć biznes
Na takich spotkaniach czesto rodza sie nowe biznesy, ma raczej pomysly. Nowe wspolprace, bo nagle widzi sie tych ludzi co stoja za jakas dzialalnoscia. I widzisz znam tego goscia warto mu zaufac. Juz nie jest kims tam… szefem spolki X ktora wysyla nam spam na maila. Ale juz Markiem z firmy, ktora ma dla nas oferte.
Adam ostatnio opublikował…Pozycjonowanie stron WWW – Co jeszcze wpływa na pozycję strony?