7 korzyści myślenia kreatywnego w biznesie

Myślenie kreatywne w biznesieNajważniejszą cechą geniuszu Leonarda da Vinci była fenomenalna umiejętność trwania w napięciu pomiędzy przeciwieństwami oraz akceptowanie niepewności, dwuznaczności i paradoksu”, powiedział Gelb o bodajże najbardziej znanym wynalazcy i badaczu wszechczasów (niedawno pisałem o jego projekcie instrumentu Viola Organista).

Choć większość z nas nigdy nie dorówna da Vinciemu, kreatywność, umiejętność wyjścia poza schemat i spojrzenia na temat z wielu stron na raz, jest niezwykle ważna. Dlaczego, jeżeli mamy biznes, warto ją rozwijać? Oto podstawowe korzyści z myślenia wielokierunkowego:

  1. Tworzenie wielu nowych idei, pomysłów.

Nigdy nie wiesz, kiedy jakiś pomysł się przyda. Każdy wielki twórca ma ich dużo – a potem wybiera najlepsze. Resztę może odsprzedać z zyskiem. Mistrzem w tym był także Nikola Tesla.

  1. Efektywne wykorzystanie istniejących informacji.

Żyjemy w erze informacji. Ilość informacji się zwielokrotnia w krótkim czasie i żadne z nas nie przyswoi już całej wiedzy świata. To, co się liczy, to właśnie umiejętne korzystanie z dostępnych już informacji, filtrowanie tylko tego, co ważne z naszego punktu widzenia. Kreatywne myślenie to ułatwia.

  1. Ujawnianie nowych sposobów rozwiązania problemu.

Nowych i lepszych, oczywiście. Szybszych. Tańszych. Skuteczniejszych. Ludzie chcą Ci płacić za to, byś rozwiązał ich problemy. Jeżeli zrobisz to inaczej niż inni – wyróżnisz się na tle konkurencji. Banał, ale jakże mocno wykorzystywany przez największe światowe koncerny. Czasem w zły sposób, bo gdy w coś za dużo zainwestują, a ktoś inny pokaże lepsze rozwiązanie, potrafią wykupić jego patent i zamknąć w szafie, sporo opóźniając wdrożenie lepszej idei.

  1. Traktowanie sprzeczności jako bodźca do stymulacji w dalszych poszukiwaniach.

Jeżeli umiesz spojrzeć na problem z wielu perspektyw i dostrzeżesz, że różne podejścia się wzajemnie wykluczają – możesz się zagubić, ale możesz też potraktować sprzeczność jako inspirację, by znaleźć takie rozwiązanie, które pogodzi istniejące już opcje. A potem na tym zarobić. Naukowcy stosują tu optymalizację wielokryterialną (każde kryterium ma swoje maksimum zysku lub minimum kosztów, ale często nie pokrywa się to z najlepszą opcją drugiego kryterium – wtedy trzeba stworzyć najlepszy kompromis z jakiegoś punktu widzenia, tzw. funkcję celu wykorzystującą wiele kryteriów, a następnie znaleźć optymalne rozwiązanie dla tej funkcji celu – właśnie ów najlepszy kompromis).

  1. Uwalnianie myślenia w kierunku „jak być może”, by potem cofnąć je do „jak jest teraz” – czyli wizjonerstwo.

Dzięki temu widzisz drogę z punktu A do punktu B. Wiesz, gdzie jesteś i gdzie chcesz się znaleźć. Teraz wystarczy tylko opracować metodę i zacząć działać! Takie myślenie jest podstawą tworzenia misji, wizji i strategii Twojego biznesu.

  1. Umożliwianie kwestionowania aksjomatów, założeń, granic.

Ludzie nie mogą latać, wiesz o tym? Ale jak to, przecież możemy – mamy samoloty, helikoptery, szybowce! Latamy nawet w Kosmos. I robimy tak tylko dzięki temu, że ktoś kiedyś zanegował przekonanie, że nie możemy latać. Jakie granice Ty zanegujesz i przekroczysz?

  1. Budowanie klimatu dialogu i poszukiwań w sytuacji pracy zespołowej.

Tylko dzięki umiejętności spojrzenia na problem z perspektywy wielu członków zespołu jesteśmy w stanie nawiązać z nimi głębokie porozumienie i wypracować efekt synergii, gdzie zespół jest czymś więcej, niż wszyscy jego członkowie, jako ich suma składowa. To dobre rozwiązanie do poszukiwania luk w początkowych fazach pomysłu wizjonerskiego, bo nie każdy jest w stanie znaleźć problemy, na których można się potem potknąć. Przykładem są tu choćby naukowcy, którzy spotykają się na konferencjach i wzajemnie poddają krytycznej ocenie swoje dokonania bez cienia złośliwości.

Podsumowując myślenie kreatywne: Twój biznes bardzo skorzysta, jeśli stale będziesz rozwijać swoją umiejętność myślenia wielokierunkowego! Pomogą w tym na pewno książki i zawarta w nich wiedza, to podkreśla praktycznie każdy biznesmen, który stał się milionerem!

Facebooktwittergoogle_plus

4 komentarze

  1. karol 14 września 2015 Odpowiedz
    • Grzegorz Deuter 14 września 2015 Odpowiedz
  2. Łukasz 4 sierpnia 2016 Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge